Formula 1

Formula 1 (formula v názve odkazuje na súbor pravidiel, ktoré všetci účastníci a vozidlá musia spĺňať) má svoje korene v počiatkoch automobilových závodov. Európska závodná scéna sa vynorila v medzivojnových rokov. Plány na šampionát Formuly 1 pre vodičov boli prerokované v neskorých 30-tych rokoch 20. storočia, ale boli zmarené s nástupom druhej svetovej vojny. Trvalo to až do roku 1950 kým sa myšlienka znovu zrodila a v máji tohto roku sa konali prvý závod majstrovstiev sveta v Silverstone.

Nikdy nebol nedostatok vodičov, ktoré si kúpili s prevádzkovali vlastné vozidlo. Avšak, medzi tímy, ktoré dominovali patrili jazdci z vozidlami značiek Alfa Romeo, Ferrari, Maserati a Mercedes Benz. Giuseppe (“Nino”) Farina vyhral inauguračnú titul v roku 1950, no najväčšou hviezdou bol Juan Manuel Fangio, ktorý vyhral šampionát vodičov v rokoch 1951, 1954, 1955, 1956 a 1957 s vozidlami od piatich rôznych výrobcov.

Začiatky neboli ľahké. Počet obetí v závodoch, bol veľmi vysoký. Až 13 vodiči sa zabili vo vozidlách F1 v prvej dekáde. Vozidlá ale postúpili značné technologické pokroky. V prvom období sa používali predné motory s úzkymi prednými pneumatikami. Neskôr bol predstavený automobil s motorom vzadu a postupne všetci výrobcovia prešli na tento model.

Éra britskej nadvlády sa začala víťazstvom Mike Hawthorna na šampionáte v roku 1958. Medzi rokmi 1962 a 1973 britskí jazdci vyhrali dokopy 10 konštruktérskych pohárov za najlepšiu stajňu a 9 titulov jazdcov. Medzi nich patrili Jim Clark, Jackie Stewart, John Surtees, Jack Brabham, Graham Hill a Denny Hulme. Legendárna je stajňa Lotus, ktorá okrem výborných výsledkov v závodoch aj ako prvá obsahuje reklamu na svojich autách. V roku 1970 Jochen Rindt vyhral šampionát vodičov posmrtne, čo len podčiarkuje pokračujúce riziká tohto športu. Vozidlá ale aj napriek tomu boli stále rýchlejšie, a to aj vďaka objaveniu aerodynamického efektu. Ten znamenal prisatie monopostu k vozovke zvlášť v zákrutách a teda aj enormné zrýchlenie. S postupom času stúpali aj náklady na prevádzkovanie áut, keďže boli čoraz pokrokovejšie a vyrobené z inovatívnych drahých materiálov. Kto chcel držať krok s rýchlosťou a výkonom súperov musel investovať do technických inžinierov a fabrík.

Bezpečnosť hráčov je naďalej ohrozovaná, medzi obete patril aj francúzsky jazdec Francois Cevert alebo svetoznámy Ayrton Senna. Postupom času sa ale bezpečnosť stále zvyšovala a zaviedli sa rôzne ochranné systémy, či už okolo krku hráča a helmy, alebo priamo na monoposte. V nedávnej dobe sa obmedzil aj objem motorov, čo spôsobuje zníženú maximálnu rýchlosť. O bezpečnosť sa starajú aj rady pneumatík v nebezpečných zákrutách veľkých cien, ktoré slúžia ako mäkký nárazník a regulujú silu nárazu.

Ferrari začal na seba upozorňovať s vodičmi Niki Laudom a Clay Regazzonim. Prvý z nich mal strašnú haváriu na nemeckom Grand Prix. Vyviazol našťastie živý, ale celé telo mal pokryté popáleninami. Azda najznámejším jazdcom tohto výrobcu je rekordér v počte získaných titulov jedného jazdca a to je Michael Schumacher. Dokopy mal až 7 víťazných sezón. Jeho krajanovi, Sebastianovi Vettelovi z Nemecka, sa podarilo získať titul majstra sveta ako najmladšiemu jazdcovi v roku 2010. Do dnešného dňa získal dokopy 4 majstrovské tituly a je na najlepšej ceste vyrovnať sa v blízkej budúcnosti svojmu idolu z detských čias.

Ďakujeme Vám náš sponzor!