Čo drží nebankové subjekty na trhu?

Vždy, keď sa objaví v médiách informácia o ďalšej obeti nebankových subjektov, napadne mi tá istá otázka: prečo sú ešte na trhu? Prečo ich ešte nikto nezrušil?

Ak máme v spoločnosti problém s alkoholizmom, prečo je alkohol tak ľahko dostupný? Možno ste si niekedy túto otázku už kládli. My si kladieme otázku, prečo sú tak ľahko dostupné pôžičky nebankových subjektov. Tie dostali mnoho rodín do problémov, možno podobne ako alkohol. Odfiltrovať to však len veľmi ťažko, lebo tieto veci často súvisia. Zadlženosť a alkoholizmus sa snúbia ruka v ruke tak pevne, že často nemožno povedať, čo bolo prvé.

Tvorba dopytu alebo vyplnenie diery na trhu?

Jednou zo zásadných otázok okolo pôžičiek od nebankových subjektov často býva ich samotná existencia, imprumuturi urgente. Je množstvo poskytovaných pôžičiek dôkazom skutočnej potreby? Naozaj ľudia potrebujú všetky tie požičané peniaze? Ak oddelíme predaj na splátky a budeme sa tváriť, že to nie je forma „rýchlej pôžičky“, ešte stále zostávame na obrovských číslach v množstve finančných úverov poskytnutých nebankovými subjektami.

Nižšia regulácia a rýchlejšia možnosť dostať sa do problémov – to je jedna z charakteristík nebankových subjektov. Lenže zároveň musíme pripustiť, že do exekúcií a extrémnej zadlženosti sa nedostávajú len klienti týchto spoločností, ale aj klienti bežných a vysoko-regulovaných bánk. Možno naozaj najväčšou chybou systému je, že vo chvíli, keď sa človek dostane do problémov, tak namiesto poradenstva ako sa oddlžiť, dostane raz mesačne smsku s ponukou ďalšieho úveru. Od nebankovky. Banka mu dvere zatvára a len posiela upomienky.

Pozitívna skúsenosť

Čo môže o produktoch nebankových subjektov vypovedať jednoznačnejšie než spokojnosť zákazníkov? A tu narážame na kameň úrazu – môže sa nám veľa vecí nepáčiť, no podľa ankety je 49% zákazníkov nebankových subjektov po využití krátkodobých úverov spokojná a hodnotí svoju skúsenosť ako pozitívnu. A hoci sa stotožňujú s tvrdením, že nejde o nič iné než o žralokov na trhu a úžerníkov, väčšia časť bývalých zákazníkov hovorí, že službu pokojne využijú znovu, ak budú potrebovať – credit fara adeverinta de salariu.

V ankete predovšetkým znovu zaznieval ten istý pôvodný argument: nebankové subjekty existujú tam, kde zlyhali bežné banky. A hoci by vyššia regulácia pomohla, pri riziku, že by sa tým stali „rýchle pôžičky“ omnoho pomalšie a možno by zmizli úplne, hovoria bývalí aj súčasní zákazníci zhodne, že radšej teda menej regulácie.

Lepší než Google a Apple

Je len logické, že ľudia stojaci za nebankovými spoločnosťami sa nechcú príliš ukazovať v médiách. Nám sa podarilo objaviť jedného šéfa spoločnosti, ktorý s nami bol ochotný hovoriť pri udržaní jeho anonymity. Hoci teda nemôžeme uviesť meno, názory sú autentické. „Potreba krátkodobých úverov sa zvyšuje a tí, ktorí najviac potrebujú peniaze, majú často veľmi nízke hodnotenie u bánk a nemajú inú možnosť,“ začína rozhovor šéf spoločnosti.

Na najvyššej úrovni celej diskusie zostáva filozofia. Na praktickej úrovni používame obaja tie isté argumenty. Úverové produkty bežných bánk nie sú niektorým ľuďom dostupné. Kým ja hovorím, že to je správne, lebo nechceme, aby sa tí ľudia ďalej zadlžovali, šéf nebankovej spoločnosti argumentuje, že ľudia potrebujú jesť a dať svojim deťom to najlepšie. Načo ja opäť reagujem, že práve to najlepšie im nedajú, ak budú mať dlhy a exekúcie. Na praktickej úrovni sa zhodneme, vo filozofii nie.

Šéf spoločnosti uzatvoril celú diskusiu jednoducho: „Máme viac ako milión zákazníkov po celom svete a čisté promotérske skóre. Čo sa týka spokojnosti zákazníkov, sme na vrchole. V tomto ohľade sme lepší ako Google alebo Apple.“